Program Antivirus
Od března 2020 funguje program na podporu pro zaměstnavatele a zaměstnance s názvem Antivirus. Ten má pomocí firmám, které musely v souvislosti s opatřením vlády utlumit svoji činnost. Stát jim bude kompenzovat vyplacené prostředky, které pomůžou zaměstnavatelům lépe zvládnout současnou situaci. Příspěvek poskytuje Úřad práce ČR, výše a doba poskytování bude závislá na důvodu vzniku překážky v práci, u každého zaměstnance bude nutné odlišit její důvod. Od 1. listopadu 2021 do 28. února 2022 opět funguje režim B programu Antivirus. Zaměstnavatelé, kteří byli nepřímo zasaženi vládními nařízeními, budou moci zažádat o příspěvek ve výši 60 % vyplacené náhrady mzdy. Zároveň vláda prodloužila režim A také do 28. února 2022.
Program antivirus aktuálně funguje ve dvou režimech:
Režim A
- Prodloužen do února 2022.
- V případě. kdy je zaměstnanci nařízena karanténa nebo izolace z důvodu onemocnění COVID-19.
- Výše příspěvku činí v režimu 80 % vyplacené náhrady mzdy a pojistného, maximálně však 39 000 Kč na zaměstnance měsíčně.
- Zaměstnanec je na překážkách na straně zaměstnavatele a dostává náhradu mzdy ve výší 100 % průměrného výdělku.
Režim B
- Opět zavaden od 1. listopadu do konce února 2022.
- V případě, kdy je větší počet zaměstnanců v nařízené karanténě nebo je na ošetřovném.
- Firmá má omezenou dostupnost vstupů (surovin, výrobků, služeb) nezbytných k činnosti.
- Omezení poptávky po službách, výrobcích a jiných produktech firmy.
- Výše příspěvku činí v režimu 60 % vyplacené náhrady mzdy a pojistného, maximálně však 29 000 Kč na zaměstnance měsíčně.
- Zaměstnanec je na překážkách na straně zaměstnavatele a dostává náhradu mzdy ve výší 80 % průměrného výdělku, při omezení dostupnosti vstupů, v případě omezení poptávky po službách, výrobcích a jiných produktech firmy dostává náhradu 60 % průměrného výdělku.
Jaké jsou podmínky pro nárok na kompenzace?
- Zaměstnavatel striktně dodržuje zákoník práce.
- Zaměstnanec nesmí být ve výpovědní lhůtě a nesmí mu být dána výpověď.
- Týká se firem v podnikové sféře, zaměstnanci musí být v pracovním poměru a musí se účastnit nemocenského a důchodového pojištění.
- Zaměstnavatel musí vyplatit mzdu a odvést odvody.
Žádosti o příspěvek na náhradu stálé probíhají přes Úřad práce ČR, kde je potřeba doložit vyúčtování, vyplatit náhrady mezd a odvody zdravotního a sociálního pojištění. Za listopad můžete žádat o příspěvek právě teď.
Zdroj: MPSV